Prawo w dropshippingu – wszystko, co musisz wiedzieć!

0
34
prawo w dropshippingu

Dropshipping może być znakomitym rozwiązaniem dla każdego aspirującego sprzedawcy, który chce otworzyć własny sklep internetowy. Pozwala bowiem wejść na rynek bez dużego kapitału na start i w elastyczny sposób zarządzać biznesem. Aby cieszyć się zaletami tego modelu, należy jednak najpierw dobrze zrozumieć regulujące go przepisy. W naszym artykule wyjaśnimy Ci, jak wygląda prawo w dropshippingu!

Kto jest sprzedawcą w dropshippingu?

Pierwsza kwestia istotna z punktu widzenia prawa to odpowiedzialność za proces transakcji. W dropshippingu odpowiedzialność za najważniejsze procesy logistyczne przenoszona jest na hurtownię. Oznacza to, że Twój dostawca zajmuje się nie tylko magazynowaniem, ale i kompletowaniem oraz wysyłką zamówień do klientów docelowych. Wbrew pozorom nie czyni to z niego sprzedawcy. Kupujący zawierają bowiem umowę z Tobą i to Ty jako właściciel sklepu ponosisz odpowiedzialność za sprzedaż.

Innym modelem dropshippingu – popularnym przede wszystkim na Zachodzie – jest pośrednictwo w sprzedaży. W takim przypadku pozyskujesz dla hurtowni klientów i rozliczasz się z nią w modelu prowizyjnym. Odpowiedzialność za proces transakcji ponosi więc dostawca, z którym to kupujący zawierają umowę. Zastosowanie znajdują tu więc zupełnie inne przepisy prawa niż w pierwszej opisanej sytuacji.

W naszym artykule zajmujemy się tylko modelem, w którym to Ty jesteś sprzedawcą, a hurtownia dropshippingowa pełni funkcję Twojego podwykonawcy.

Czy dropshipping jest legalny?

Dropshipping jest coraz popularniejszym modelem sprzedaży internetowej na całym świecie, także w Polsce. Prawo dopuszcza naturalnie prowadzenie biznesu w takiej formie. Aby działać legalnie i nie narażać się na negatywne konsekwencje, warto jednak spełnić określone warunki, takie jak udostępnienie klientom:

  • regulaminu sklepu internetowego,
  • polityki prywatności,
  • wewnętrznej dokumentacji przetwarzania danych osobowych (RODO).

Każdemu z tych dokumentów przyglądamy się poniżej:

1. Regulamin sklepu w dropshippingu

Regulamin e-commerce’u działającego w dropshippingu nie będzie się niczym różnił od dokumentu obowiązującego w tradycyjnym sklepie internetowym. Podczas jego spisywania zwróć uwagę na prawa i obowiązki zarówno kupującego, jak i sprzedawcy. Pamiętaj, aby nigdy nie kopiować regulaminów z innych stron! Po pierwsze takie przepisy nie będą dostosowane do specyfiki Twojego biznesu, a po drugie złamiesz w ten sposób prawo. Zdecydowanie lepiej skorzystać po prostu z pomocy specjalistów, którzy przygotują dla Ciebie odpowiedni dokument.

Spisując regulamin sklepu w dropshippingu, zwróć szczególną uwagę na 3 elementy:

  • Informacje dla konsumentów i uprzywilejowanych przedsiębiorców – niektórym grupom przysługuje szczególna ochrona prawna. W regulaminie musisz więc poinformować ich przedstawicieli o swoich danych kontaktowych i identyfikujących, sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy oraz możliwości skorzystana z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń.
  • Pozostałe obowiązki informacyjne – w regulaminie powinny znaleźć się m.in. wymogi techniczne umożliwiające korzystanie ze sklepu internetowego (np. urządzenie z dostępem do Internetu itd.) czy prosta procedura reklamacyjna na wypadek nieprawidłowego działania strony.
  • Klauzule niedozwolone – w regulaminie musisz unikać zapisów, które stawiałyby konsumentów w rażąco niekorzystnych sytuacjach. Mowa np. o przenoszeniu winy za ewentualne wady towaru na hurtownię dropshippingową – mimo że za asortyment faktycznie odpowiada Twój dostawca, to kupujący zawiera przecież umowę z Tobą. Klauzule niedozwolone mogą narazić Cię na dotkliwe kary pieniężne, nakładane przez UOKiK.

2. Polityka prywatności w sklepie dropshippingowym

Kolejnym dokumentem, którego nie może zabraknąć w Twoim sklepie internetowym, jest polityka prywatności. Musisz w niej wskazać sposoby przetwarzania danych osobowych pozyskiwanych od użytkowników strony. Prawo w tym obszarze reguluje przede wszystkim RODO, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych. Zgodnie z przepisami, użytkownicy powinni zostać poinformowani o:

  • celu przetwarzania danych – to przede wszystkim realizacja umowy sprzedaży, ale nie tylko,
  • okresie ich przetwarzania,
  • odbiorcach danych – to podmioty, którym udostępniasz pozyskiwane informacje na temat użytkowników (np. dostawca oprogramowania sklepowego, biuro księgowe czy hurtownia dropshippingowa).

Uwzględnienie hurtowni jako odbiorcy danych osobowych to jedna z zasadniczych różnic pomiędzy polityką prywatności tradycyjnego e-commerce’u i internetowego sklepu w dropshippingu. Zauważ, że dostawca będzie otrzymywał od Ciebie przynajmniej dane adresowe klientów, aby móc dostarczać im przesyłki. Taki zapis musi znaleźć się więc w obowiązkowej dokumentacji.

3. Bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych w dropshippingu

Ostatni istotny element dokumentacji sklepu w dropshippingu to wewnętrzne regulacje dotyczące przetwarzania danych osobowych, wymagane na gruncie RODO. Powinny one potwierdzać przeprowadzoną przez Ciebie analizę ryzyka w tym obszarze, a także definiować politykę ochrony gromadzonych danych.

Umowa z hurtownią dropshippingową – co musi zawierać?

Prawo wymaga posiadania opisanych wyżej dokumentów od każdego sklepu internetowego. Tym, co odróżnia tradycyjne e-commerce’y od sprzedawców działających w dropshippingu, jest jednak przede wszystkim umowa z hurtownią dropshippingową. Jej zapisy mogą być narzucane przedsiębiorcom w postaci regulaminów. Zanim je zaakceptujesz, zwróć uwagę na następujące kwestie:

  • Czas wysyłki towaru z hurtowni do klienta – od tego, jak szybko dostawca wyśle produkt do kupującego, będzie zależał poziom satysfakcji Twojego klienta. Pamiętaj, aby dostosować deklarowany czas realizacji zamówień w swoim regulaminie do tego podawanego przez hurtownię.
  • Odpowiedzialność za problemy z zamówieniami – choć to Ty odpowiadasz za sprzedaż przed klientami, nie możesz godzić się na skrajnie niekorzystne dla siebie zapisy. Upewnij się więc, że umowa z hurtownią zagwarantuje Ci prawo do reklamacji i nie narazi Cię na koszty wynikające z błędów popełnianych przez dostawcę.
  • Zwroty i reklamacje – większość hurtowni dropshippingowych nie zajmuje się procesowaniem zwrotów od klientów. Sprawdź więc, jaką politykę proponuje dostawca w przedstawionej Ci umowie, i upewnij się, że rozwiązania te dostosowane są do specyfiki Twojej działalności.

Umowa powierzenia przetwarzania danych z hurtownią

Jak już wspominaliśmy, hurtownia dropshippingowa stanie się jednym z odbiorców danych osobowych Twoich klientów. Z tego względu musisz zadbać o odpowiednie ich zabezpieczenie. Najlepiej zawrzeć z dostawcą tak zwaną umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych, która stanie się załącznikiem do Waszego bazowego kontraktu. Spisując taki dokument, wskaż w nim przede wszystkim:

  • rodzaj przekazywanych danych osobowych – przynajmniej dane adresowe,
  • kategorie osób – powierzenie dotyczy klientów składających zamówienie w Twoim sklepie,
  • zobowiązanie hurtowni do przetwarzania danych wyłącznie na Twoje udokumentowane polecenie,
  • zobowiązanie hurtowni do zapewnienia bezpieczeństwa danych za pośrednictwem odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych.

Dowiedz się więcej o współpracy z hurtownią:

Prawo w dropshippingu – podsumowanie

Jak widzisz, przepisy dotyczące zarządzania sklepem w dropshippingu są dość łatwe do zrozumienia. Sprzedaż w tym modelu możesz prowadzić zarówno w ramach działalności nierejestrowanej, jak i własnej firmy, choć ze względu na jego specyfikę lepiej zdecydować się na to drugie rozwiązanie. Jeśli nie wiesz, jak skompletować niezbędną dla biznesu dokumentację, zawsze możesz skorzystać z pomocy fachowców specjalizujących się w prawie e-commerce!