Zastanawiałeś się kiedyś, czy hurtownia dropshippingowa przyjmuje zwroty? W końcu są one nieodłączną częścią prowadzenia sklepu – zarówno stacjonarnego, jak i internetowego. Każda z hurtowni dysponuje magazynem, z którego wysyłane są paczki do klientów, ale nie każda decyduje się na przyjęcie ich z powrotem w postaci zwortu. Zobacz, dlaczego niektórymi zwróconymi towarami musisz zająć się samodzielnie!
Hurtownia dropshippingowa nie musi przyjmować zwrotów
Dropshipping nie wymaga od sprzedawców posiadania i prowadzenia własnego magazynu. Dzięki wykorzystaniu powierzchni i towarów, jakimi dysponują hurtownie, prowadzenie sklepu internetowego staje się nie tylko prostsze, ale i mniej ryzykowne.
Równocześnie musisz pamiętać, że hurtownia dropshippingowa nie musi przyjmować zwrotów!
Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ jako właściciel sklepu internetowego współpracujesz z hurtownią na zasadach B2B (business to business). Z kolei Twoi klienci obsługiwani są na zasadach B2C (business to consumer). Rodzaj współpracy ma ogromne znaczenie przy określaniu praw i obowiązków poszczególnych podmiotów. W myśl obowiązującego prawa:
- sklep internetowy musi umożliwić klientowi wniesienie reklamacji, a także zwrot produktu,
- hurtownia współpracująca B2B zobowiązana jest do przyjęcia reklamacji, ale nie zwrotów.
Oczywiście, choć żadna z hurtowni dropshippingowych nie ma obowiązku przyjmowania zwrotów, wiele z nich to robi. Najwięksi kontrahenci dysponują rozbudowanym zapleczem logistycznym, które umożliwia odesłanie produktów wprost do hurtowni – z pominięciem sklepu internetowego. Przed rozpoczęciem współpracy z hurtownikiem warto zapytać o taką możliwość, a także ewentualne koszty dodatkowe, które zostać wygenerowane przy korzystaniu z rozszerzonego zakresu usług.
Rozliczenie zwrotu towaru w hurtowni
Podczas współpracy z hurtownią dropshippingową przyjmującą zwroty, musisz ustalić dokładny przebieg rozliczeń. Zwróć uwagę zarówno na formę zwrotu pieniędzy, jak i czynności konieczne do zgłoszenia zwrotu. Wśród funkcjonujących sposobów zgłaszania zwracanych towarów funkcjnują m.in.:
- wiadomości mailowe,
- specjalne formularze na stronie.
Czas dowiedzieć się, jak zwrot wygląda od strony finansowej! Niezależnie od formy rozliczenia preferowanej przez hurtownię, zwracasz swojemu klientowi pełną kwotę, którą zapłacił, a hurtownia zwraca Ci dokładnie tyle, ile zapłaciłeś za towar w cenie hurtowej. Co dalej?
Pieniądze na kolejne transakcje w hurtowni
Częstą praktyką wykorzystywaną przez hurtownie dropshippingowe chcące mieć pewność, że gotówka zostanie w ich posiadaniu, jest udostępnianie pewnego rodzaju subrachunku, na którym pozostają pieniądze ze zwrotów. Jak to działa?
- Klient zwraca towar do hurtowni.
- Pieniądze za towar zostają zamrożone na Twoim koncie w hurtowni.
- Kolejne zamówienia składane w hurtowni rozliczane są ze zwrotów, dzięki czemu nie płacisz za któryś z zamówionych w późniejszym czasie artykułów.
Sposób działania przypomina karty podarunkowe znane z sieciowych sklepów stacjonarnych. Czy rozwiązanie jest opłacalne? Zdecydowanie tak. W końcu nie musisz martwić się o samodzielne magazynowanie zwróconego produktu, a tym bardziej o to, czy któryś z kolejnych klientów kupi wybrany produkt w określonym kolorze bądź rozmiarze!
Korekta faktury po zwrocie w hurtowni
Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest możliwość wystawienia korekty faktury po zwrocie produktu do magazynu hurtowni. Rozwiązanie księgowe sprawia, że pieniądze wracają do Twojego budżetu i nie musisz oczekiwać na pojawienie się kolejnego zamówienia z określonej hurtowni.
Co jeśli hurtownia dropshippingowa nie przyjmuje zwrotów?
Jako że hurtownie dropshippingowe nie muszą przyjmować zwrotów, część z nich nie udostępnia takiej możliwości. Zazwyczaj są to mniejsze podmioty, które ze względów logistycznych nie decydują się na wprowadzenie kolejnych udogodnień dla współpracujących z nimi sklepów internetowych. Co robić w takiej sytuacji?
Jeśli hurtownia dropshippingowa nie przyjmuje zwrotów, produkty zwrócone przez klientów musisz magazynować na własną rękę.
Rolę niewielkiego magazynu może pełnić wydzielony w mieszkaniu lub domu pokój, garaż bądź inne pomieszczenie, w którym zmieści się kilka sztuk towaru. W takiej sytuacji, do wyboru towarów sprzedawanych w dropshippingu powinieneś przyłożyć jeszcze więcej uwagi. Dlaczego? Jeśli miejsca, jakim dysponujesz jest niewielkie, a handlujesz basenami, narazisz się na dodatkowe koszty związane z wynajmem pomieszczenia do przechowywania produktów, które do Ciebie wróciły. W takim wypadku rozsądnym rozwiązaniem będzie wybór niewielkich artykułów charakteryzujących się małą ilością zwrotów np. akcesoriów erotycznych.