Czy hurtownia dropshippingowa przyjmuje zwroty?

0
531
czy_hurtownia_dropshippingowa_przyjmuje_zwroty

Zastanawiałeś się kiedyś, czy hurtownia dropshippingowa przyjmuje zwroty? W końcu są one nieodłączną częścią prowadzenia sklepu – zarówno stacjonarnego, jak i internetowego. Każda z hurtowni dysponuje magazynem, z którego wysyłane są paczki do klientów, ale nie każda decyduje się na przyjęcie ich z powrotem w postaci zwortu. Zobacz, dlaczego niektórymi zwróconymi towarami musisz zająć się samodzielnie!

Hurtownia dropshippingowa nie musi przyjmować zwrotów

Dropshipping nie wymaga od sprzedawców posiadania i prowadzenia własnego magazynu. Dzięki wykorzystaniu powierzchni i towarów, jakimi dysponują hurtownie, prowadzenie sklepu internetowego staje się nie tylko prostsze, ale i mniej ryzykowne.

Równocześnie musisz pamiętać, że hurtownia dropshippingowa nie musi przyjmować zwrotów!

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ jako właściciel sklepu internetowego współpracujesz z hurtownią na zasadach B2B (business to business). Z kolei Twoi klienci obsługiwani są na zasadach B2C (business to consumer). Rodzaj współpracy ma ogromne znaczenie przy określaniu praw i obowiązków poszczególnych podmiotów. W myśl obowiązującego prawa:

  • sklep internetowy musi umożliwić klientowi wniesienie reklamacji, a także zwrot produktu,
  • hurtownia współpracująca B2B zobowiązana jest do przyjęcia reklamacji, ale nie zwrotów.

Oczywiście, choć żadna z hurtowni dropshippingowych nie ma obowiązku przyjmowania zwrotów, wiele z nich to robi. Najwięksi kontrahenci dysponują rozbudowanym zapleczem logistycznym, które umożliwia odesłanie produktów wprost do hurtowni – z pominięciem sklepu internetowego. Przed rozpoczęciem współpracy z hurtownikiem warto zapytać o taką możliwość, a także ewentualne koszty dodatkowe, które zostać wygenerowane przy korzystaniu z rozszerzonego zakresu usług.

Rozliczenie zwrotu towaru w hurtowni

Podczas współpracy z hurtownią dropshippingową przyjmującą zwroty, musisz ustalić dokładny przebieg rozliczeń. Zwróć uwagę zarówno na formę zwrotu pieniędzy, jak i czynności konieczne do zgłoszenia zwrotu. Wśród funkcjonujących sposobów zgłaszania zwracanych towarów funkcjnują m.in.:

  • wiadomości mailowe,
  • specjalne formularze na stronie.

Czas dowiedzieć się, jak zwrot wygląda od strony finansowej! Niezależnie od formy rozliczenia preferowanej przez hurtownię, zwracasz swojemu klientowi pełną kwotę, którą zapłacił, a hurtownia zwraca Ci dokładnie tyle, ile zapłaciłeś za towar w cenie hurtowej. Co dalej?

Pieniądze na kolejne transakcje w hurtowni

Częstą praktyką wykorzystywaną przez hurtownie dropshippingowe chcące mieć pewność, że gotówka zostanie w ich posiadaniu, jest udostępnianie pewnego rodzaju subrachunku, na którym pozostają pieniądze ze zwrotów. Jak to działa?

  1. Klient zwraca towar do hurtowni.
  2. Pieniądze za towar zostają zamrożone na Twoim koncie w hurtowni.
  3. Kolejne zamówienia składane w hurtowni rozliczane są ze zwrotów, dzięki czemu nie płacisz za któryś z zamówionych w późniejszym czasie artykułów.

Sposób działania przypomina karty podarunkowe znane z sieciowych sklepów stacjonarnych. Czy rozwiązanie jest opłacalne? Zdecydowanie tak. W końcu nie musisz martwić się o samodzielne magazynowanie zwróconego produktu, a tym bardziej o to, czy któryś z kolejnych klientów kupi wybrany produkt w określonym kolorze bądź rozmiarze!

Korekta faktury po zwrocie w hurtowni

Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest możliwość wystawienia korekty faktury po zwrocie produktu do magazynu hurtowni. Rozwiązanie księgowe sprawia, że pieniądze wracają do Twojego budżetu i nie musisz oczekiwać na pojawienie się kolejnego zamówienia z określonej hurtowni.

Co jeśli hurtownia dropshippingowa nie przyjmuje zwrotów?

Jako że hurtownie dropshippingowe nie muszą przyjmować zwrotów, część z nich nie udostępnia takiej możliwości. Zazwyczaj są to mniejsze podmioty, które ze względów logistycznych nie decydują się na wprowadzenie kolejnych udogodnień dla współpracujących z nimi sklepów internetowych. Co robić w takiej sytuacji?

Jeśli hurtownia dropshippingowa nie przyjmuje zwrotów, produkty zwrócone przez klientów musisz magazynować na własną rękę.

Rolę niewielkiego magazynu może pełnić wydzielony w mieszkaniu lub domu pokój, garaż bądź inne pomieszczenie, w którym zmieści się kilka sztuk towaru. W takiej sytuacji, do wyboru towarów sprzedawanych w dropshippingu powinieneś przyłożyć jeszcze więcej uwagi. Dlaczego? Jeśli miejsca, jakim dysponujesz jest niewielkie, a handlujesz basenami, narazisz się na dodatkowe koszty związane z wynajmem pomieszczenia do przechowywania produktów, które do Ciebie wróciły. W takim wypadku rozsądnym rozwiązaniem będzie wybór niewielkich artykułów charakteryzujących się małą ilością zwrotów np. akcesoriów erotycznych.