Jak rozliczać dropshipping?

0
266

Choć dropshipping jest obecnie jednym z najpopularniejszych sposobów prowadzenia sprzedaży przez Internet, nie wszyscy jeszcze wiedzą, jak należy rozliczać taką działalność. Okazuje się jednak, że zastosowanie znajdują tu dokładnie te same przepisy co w przypadku tradycyjnych sklepów internetowych. 

Chcesz dowiedzieć się więcej i poznać niuansy dotyczące opodatkowania dropshippingu? Czytaj dalej!

Dropshipping – jaka forma opodatkowania?


W Polsce dropshipping polega na prowadzeniu sprzedaży w imieniu własnym, a nie na pośrednictwie handlowym. Z tego względu rozlicza się go na podstawie zasad ogólnych, zawartych w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym. Oznacza to, że księgowanie przychodów i kosztów niczym nie różni się od rozliczania innych form sprzedaży internetowej.

Jeśli zamierzasz zarabiać na prowadzeniu sklepu w dropshippingu, nie unikniesz więc konieczności płacenia podatków. Zawsze możesz jednak zdecydować, w jakiej formie będą one naliczane. Do dyspozycji masz 3 rozwiązania:

1. Zasady ogólne (skala podatkowa)

Jest to najpopularniejsza forma opodatkowania działalności gospodarczej. W taki sposób rozlicza się też każda osoba zatrudniona na etacie czy na umowie cywilnoprawnej. W tym przypadku podatek wynosi 12% od dochodu wynoszącego maksymalnie 120 tys. zł rocznie. Jeśli wartość ta zostanie przekroczona, od nadwyżek nalicza się podatek w wysokości 32%.

Opodatkowanie na zasadach ogólnych cieszy się dużą popularnością między innymi ze względu na liczne ulgi. Wśród tych najważniejszych wymienimy możliwość:

  • pomniejszenia podatku o koszty uzyskania przychodu,
  • skorzystania z kwoty wolnej od podatku (30 tys. zł),
  • wspólnego rozliczania się z małżonkiem,
  • skorzystania z ulgi na dziecko.

2. Podatek liniowy

Podatek liniowy w dropshippingu wybierają przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy co roku zarabiają zdecydowanie więcej niż 120 tys. zł. W ten sposób unikają oni oddawania 32% od nadwyżek przekraczających tę kwotę. Cały ich dochód opodatkowany jest bowiem stałą stawką w wysokości 19%.

Choć rozwiązanie to może wydawać się całkiem atrakcyjne, to wiąże się też z pewnymi ograniczeniami. Mowa przede wszystkim o braku:

  • kwoty wolnej od podatku,
  • dostępu do ulg (np. na dziecko),
  • możliwości rozliczania się z małżonkiem.

3. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że ryczałt to idealne rozwiązanie dla sprzedawców internetowych. E-sklepy opodatkowane są bowiem niską stawką w wysokości 3%.

Niestety w przypadku dropshippingu sytuacja trochę się komplikuje, ponieważ w tej formie nie można odliczać od przychodu kosztów jego uzyskania. Nabywając w hurtowniach produkty oferowane klientom, generujesz przecież stosunkowo wysokie koszty, które warto wykorzystać do obniżenia podatku.

👉 Przeczytaj także: Czy dropshipping się opłaca?

Dropshipping a ZUS


Pamiętaj, że podatek dochodowy to nie jedyna danina, którą musisz odprowadzać z racji posiadania sklepu w dropshippingu. Sporym obciążeniem dla Twojego budżetu mogą okazać się też składki ZUS. Obejmują one opłatę społeczną oraz zdrowotną. Ta pierwsza jest dość łatwa do określenia:

  • W pierwszych 6 miesiącach prowadzenia działalności gospodarczej w ogóle jej nie płacisz.
  • Przez kolejne 24 miesiące możesz opłacać składkę preferencyjną w wysokości 315,26 zł miesięcznie (stan na 2023 r.).
  • Po łącznym okresie 30 miesięcy zaczniesz płacić pełną stawkę ZUS w wysokości 1316,54 zł (czasami możesz ją jednak obniżyć dzięki uldze Mały ZUS Plus).

Nieco trudniej ustalić wysokość składki zdrowotnej, która zależna jest od wybranej przez Ciebie formy opodatkowania:

  • Na zasadach ogólnych wynosi 9% dochodu z działalności gospodarczej.
  • W przypadku podatku liniowego wynosi 4,9% dochodu z działalności.
  • Przy ryczałcie wynosi 9% podstawy wymiaru składki, przy czym za podstawę uznaje się 60%, 100% lub 180% przeciętnego wynagrodzenia (w zależności od poziomu przychodów).

Wybierając formę opodatkowania dla swojego sklepu w dropshippingu, zwracaj więc uwagę nie tylko na stawkę podatku, ale także na możliwość odliczania kosztów od przychodu i na wysokość składek ZUS.

Jak rozliczać się księgowo z dropshippingu?


Jak już wiesz, rozliczanie sklepu w dropshippingu wygląda identycznie jak w przypadku każdej innej formy sprzedaży internetowej. Księgując działalność, musisz więc każdorazowo brać pod uwagę zarówno generowane przychody, jak i ponoszone koszty. Na tej podstawie obliczysz różnicę pomiędzy wartością faktur sprzedaży + VAT a wartością faktur kupna + VAT. Jak powinien wyglądać taki proces?

  1. Zsumuj wartość netto wszystkich faktur kupna, które w danym miesiącu wystawiła Ci hurtownia dropshippingowa.
  2. Zsumuj wartość podatku VAT z faktur kupna.
  3. Zsumuj wartość netto wszystkich faktur sprzedaży, które w danym miesiącu Twój sklep wystawił klientom.
  4. Zsumuj wartość podatku VAT z faktur sprzedaży.
  5. Do Urzędu Skarbowego odprowadź odpowiedni procent dochodu (różnica między wartością netto sprzedaży i kupna) oraz należny podatek VAT (różnica pomiędzy VAT-em sprzedaży a VAT-em kupna).

Pamiętaj, że Twój sklep zanotuje przychód w momencie wystawienia faktury sprzedaży bądź wpływu pieniędzy na konto – w zależności od tego, która z tych czynności wystąpi wcześniej.

Dropshipping a kasa fiskalna


Dropshipping stanowi nowoczesne rozwiązanie, na które decydują się osoby chcące ułatwić sobie prowadzenie sprzedaży w sieci. Nic więc dziwnego, że model ten w żaden sposób nie narzuca na przedsiębiorcę obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Musisz mieć jednak świadomość tego, że podobnie jak w przypadku innych form handlu internetowego, wystawianie paragonów okaże się konieczne przy sprzedaży produktów z niektórych kategorii (np. perfum czy wyrobów z metali szlachetnych).

Prowadząc sklep internetowy w dropshippingu, ograniczasz się wyłącznie do sprzedaży wysyłkowej i przyjmujesz płatności tylko drogą elektroniczną, więc w większości przypadków nie masz obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Możesz wówczas dostarczać klientom jedynie faktury imienne. Najlepiej przesyłać je w wiadomościach e-mail, ponieważ dropshipping uniemożliwia Ci dodawanie wydruków bezpośrednio do przesyłek.

Działalność nierejestrowana w dropshippingu


Wielu początkujących przedsiębiorców zastanawia się nad prowadzeniem sprzedaży w dropshippingu w ramach działalności nierejestrowanej. Jeśli spodziewasz się, że Twoje przychody nie przekroczą połowy minimalnej pensji brutto (2700 zł miesięcznie w 2023 r.), możesz zdecydować się na takie rozwiązanie.

Miej jednak na uwadze, że większość hurtowni dropshippingowych nie podejmuje współpracy z osobami fizycznymi. Rejestrując działalność gospodarczą, ułatwisz więc sobie prowadzenie biznesu, a przy okazji wyeliminujesz ograniczający Cię limit przychodów.

Dropshipping – rozliczenie podatkowe. Podsumowanie


Jak widzisz, rozliczanie dropshippingu wcale nie jest trudne. Wystarczy dobrać odpowiednią formę opodatkowania do swojej sytuacji biznesowej i przestrzegać prostych zasad dobrej księgowości. Jeśli chcesz wejść na rynek e-commerce, nie zastanawiaj się więc dłużej i wykorzystaj pełen potencjał dropshippingu!