Dziś sklep internetowy może prowadzić każdy. Nie potrzebujesz w tym celu ani dużego kapitału początkowego, ani zaplecza magazynowo – wysyłkowego, ani programistycznych umiejętności.
Na każdym kroku zakładania, jak i prowadzenia działalności e-commerce pomogą Ci nowoczesne narzędzia do zarządzania sprzedażą w sieci. Dowiedz się, jakie etapy musisz przejść, jeśli myślisz o otwarciu własnego sklepu internetowego!
Spis treści artykułu
Dlaczego warto założyć swój sklep internetowy?
Za otwarciem własnego sklepu internetowego przemawiają poważne argumenty. Prowadzenie działalności tego typu jest nieporównywalnie tańsze niż tradycyjny sklep stacjonarny (w przypadku dropshippingu niemal darmowe). Ryzyko inwestycyjne, jakie podejmuje przedsiębiorca, praktycznie zatem nie istnieje.
Warto zwrócić uwagę także na polski rynek e-commerce, który błyskawicznie się rozwija. Jego wartość w 2026 roku ma przekroczyć aż 162 miliardy złotych! Juz ponad 72% internautów w naszym kraju robi zakupy przez Internet, a to oznacza, że otwierając własny sklep online, zyskujesz dostęp do niemal nieograniczonego rynku zbytu.
Ogromną zaletą sklepu internetowego jest także łatwość jego prowadzenia i fakt, że działa on absolutnie bez przerwy. Korzystając z zalet nowoczesnego oprogramowania sprzedażowego, ograniczasz swój udział w całym procesie, przerzucając większość obowiązków na platformę.
1. Wybierz swoją branżę
Zanim założysz sklep internetowy, musisz wiedzieć, co będziesz w nim sprzedawać. Możesz sięgnąć dosłownie do każdej branży. Wszystko zależy od tego, w jakim temacie czujesz się komfortowo i czy masz już konkretny pomysł na swój e-commerce.
Jeżeli nie, zrób dobry użytek z narzędzi analitycznych, takich jak Google Trends, TradeWatch czy SimilarWeb, aby sprawdzić, co i kiedy cieszy się największym zainteresowaniem kupujących w sieci.
Wybór branży może być o tyle trudny, że w Internecie praktycznie wszystko już jest. Znalezienie niszy to ogromne wyzwanie, zwłaszcza że musi Ci ona zapewnić rentowność biznesu.
Trzymaj się więc blisko swoich zainteresowań, wspomagaj się twardymi danymi analitycznymi i myśl przyszłościowo. Dzięki temu z pewnością znajdziesz swoją działkę!
2. Zapewnij sobie oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego
Bez tego ani rusz! Próbując założyć sklep internetowy na własną rękę i prowadzić go bez żadnego wsparcia, niepotrzebnie tracisz czas i nerwy.
Zdecydowanie lepiej zrobisz, sięgając po inteligentne oprogramowanie do zarządzania sprzedażą w sieci. Przykład takiej platformy stanowi Sky-Shop, oferujący między innymi:
- integracje z hurtowniami (w tym dropshippingowymi),
- integracje z bramkami płatności, firmami kurierskimi, narzędziami marketingowymi,
- obsługę sprzedaży wielokanałowej,
- intuicyjną konfigurację sklepu,
- wsparcie techniczne
- i wiele, wiele więcej.
Inwestując niewielkie kwoty (od kilkudziesięciu złotych miesięcznie), zapewniasz sobie wygodę i skuteczność działań sprzedażowych. Ograniczasz także zakres swoich obowiązków, które w większości przechodzą na platformę.
👉 Sprawdź, jak łatwe jest uruchomienie sklepu na Sky-Shop:
3. Ustal nazwę i wykup domenę
Czas zacząć myśleć o marketingu! Bo czym innym jest nazwa marki oraz domena internetowa?
Próbując ochrzcić swój sklep, trzymaj się krótkich wyrazów oraz zwrotów i staraj się nawiązać do wybranej przez siebie branży czy asortymentu. Twoim zadaniem jest wymyślić taką nazwę, która szybko zapadnie klientom w pamięć, a ponadto będzie się im dobrze kojarzyć.
Domena powinna brzmieć identycznie. Koszt jej wykupienia to od kilku do kilkudziesięciu złotych rocznie. Pamiętaj, aby przed podjęciem ostatecznej decyzji sprawdzić, czy domena nie jest jeszcze zajęta.
4. Załóż działalność gospodarczą
Wiele osób planujących założenie sklepu internetowego odbija się właśnie od tego punktu. Wydaje im się bowiem, że rejestracja działalności gospodarczej to żmudny i niezrozumiały proces, a ponadto pewnego rodzaju zobowiązanie. Nic bardziej mylnego!
Wszystko sprowadza się tak naprawdę do wypełnienia jednego formularza, który możesz podpisać przez Internet. Ponadto samo założenie firmy nic nie kosztuje. Do comiesięcznych opłat należą z kolei jedynie składki ZUS (na początku działalności bardzo niskie) oraz wydatki na ewentualną księgowość.
Rejestracja firmy w CEIDG nie jest koniecznością w przypadku zakładania sklepu internetowego, ale zauważ, że w ramach działalności nieewidencjonowanej możesz zarobić jedynie 1505 zł brutto miesięcznie (połowa pensji minimalnej w 2022 r.).
Jeśli myślisz o poważniejszym biznesie, musisz wykonać ten krok. Pozwoli Ci on również podejmować współpracę z większą liczbą partnerów i dostawców, a także odliczać od podatku koszty prowadzenia firmy.
5. Pozyskaj i wprowadź towar
Nawet przy fantastycznym marketingu Twój sklep nie zacznie sprzedawać, dopóki nie zaopatrzysz go w towar. Możesz to zrobić na kilka różnych sposobów:
- Dropshipping – model pozwalający na sprzedaż produktów należących do hurtowni, które zajmują się także ich magazynowaniem i wysyłką.
- Zakupy w hurtowniach – w oferowane produkty możesz zaopatrzyć się w hurtowniach, niekiedy pozwalających na negocjowanie cen i ustalanie indywidualnych warunków współpracy.
- Zakupy u producenta – który oferuje najniższe ceny, ale wymaga zamówień hurtowych ilości towaru.
- Własnoręczna produkcja – czyli rozwiązanie przeznaczone głównie dla utalentowanych osób zajmujących się na przykład rękodziełem.
Kiedy pozyskasz już produkty, konieczne będzie wprowadzenie ich na stronę. Aby nie robić tego samodzielnie długimi godzinami, warto wykorzystać integrację sklepu z hurtowniami, dostępną w Sky-Shop. Zadbać trzeba o takie elementy jak oryginalne opisy towarów oraz wysokiej jakości zdjęcia.
👉 Przeczytaj także: Współpraca z hurtowniami – jak ją nawiązać?
6. Zadbaj o szatę graficzną sklepu
Innowacyjne oprogramowanie sprzedażowe to także bardzo łatwa i intuicyjna edycja wyglądu Twojego sklepu internetowego. Tego elementu należy bezwzględnie dopilnować, jako że klienci kupują przecież oczami.
Na szczęście Sky-Shop oferuje dostęp do ponad 70 gotowych modułów, które możesz dowolnie modyfikować. Wszystko odbywa się na zasadzie „drag and drop”, dzięki czemu w zaledwie parę minut stworzysz wymarzony szablon swojego sklepu internetowego.
👉 Zobacz, jakie to proste:
Jeśli chcesz, zawsze możesz też podjąć współpracę z doświadczonym grafikiem, który zaprojektuje dla Ciebie indywidualny wygląd sklepu, wraz z banerami czy logotypami. Indywidualny projekt graficzny sklepu możesz także zamówić w Sky-Shop.
7. Ustaw formy płatności i dostawy
Aby klienci mogli wygodnie robić zakupy w Twoim sklepie internetowym, musisz udostępnić im najpopularniejsze formy płatności. Na stronie obowiązkowo powinna pojawić się możliwość zapłaty szybkim przelewem, BLIK-iem czy kartą kredytową.
Warto pamiętać również o takich rozwiązaniach jak płatność w ratach, przelew tradycyjny czy płatność za pobraniem. Aktualnie większość dostępnych bramek obejmuje wszystkie te metody.
👉 Sky-Shop udostępnia bramkę płatności Sky-Pay, z której możesz korzystać nawet wtedy, jeśli prowadzisz sklep w ramach działalności nierejestrowanej.
Drugim elementem, o który musisz zadbać, są różne formy dostawy. Jeśli klient nie znajdzie preferowanej przez siebie metody dostarczenia przesyłki, po prostu zrezygnuje z transakcji. Do najpopularniejszych rozwiązań należą obecnie dostawy kurierskie oraz paczkomaty. Zwróć jednak uwagę na to, aby wybrane przez Ciebie formy odpowiadały na potrzeby i przyzwyczajenia Twojej grupy docelowej.
Sklep internetowy – jak zacząć?
Wiesz już, jak założyć sklep internetowy krok po kroku. Postępując według powyższych wskazówek, szybko i łatwo otworzysz własny e-commerce.
Pamiętaj, że kluczowym elementem tego procesu jest nowoczesne oprogramowanie sprzedażowe, które sprowadzi go do kilku kliknięć i zapewni Ci wszystkie niezbędne integracje.