Sprzedaż hurtowa a sprzedaż detaliczna – różnice

0
2216
sprzedaż detaliczna i hurtowa

W miarę jak e-commerce zyskuje na popularności, coraz więcej osób może zastanawiać się, na czym dokładnie polega różnica między sprzedażą hurtową i detaliczną. Oczywiście podział ten dotyczy zarówno handlu elektronicznego, jak i stacjonarnego, ale to ten pierwszy jest łatwiejszy do prowadzenia.

Jeśli nie masz doświadczenia w tej dziedzinie, a chcesz wejść na rynek e-commerce, od razu odpowiedz sobie na pytanie, czy interesuje Cię sprzedaż hurtowa, czy detaliczna.

Sprzedaż hurtowa – co to jest?


Sprzedaż hurtowa dotyczy udostępniania towarów takim klientom jak firmy przemysłowe czy sklepy detaliczne. Produkty w tym sektorze cechują się stosunkowo niskimi cenami, na które nie została jeszcze nałożona ostateczna marża. Hurtownik skupuje bardzo duże ilości towaru od producenta, a następnie przepakowuje je i odsprzedaje innym podmiotom gospodarczym.

W handlu hurtowym drugorzędne znaczenie mają takie aspekty jak lokalizacja czy wygląd sklepu oraz ekspozycja towarów. Sprzedawcy oferują bowiem zazwyczaj produkty z jednej tylko branży, które skupowane są przez klientów biznesowych w celu ich dalszej odsprzedaży. Z tego względu hurtownicy kładą większy nacisk na ilość towaru niż na jego jakość.

Skutkiem takiego podejścia jest pewien próg kapitałowy, który musi osiągnąć przedsiębiorca rozpoczynający sprzedaż hurtową. Większość działalności tego typu cechuje się dużymi rozmiarami i dysponuje zaawansowaną infrastrukturą logistyczną. Hurtownie mogą obsługiwać klientów na terenie całego kraju, mimo że prowadzą bardzo ograniczone działania marketingowe.

Czym jest sprzedaż detaliczna?


Sprzedaż detaliczna oznacza handel towarami w mniejszych ilościach, które trafiają do klientów końcowych w celu konsumpcji. Przedsiębiorcy działający w tym sektorze pełnią więc funkcję pośredników pomiędzy hurtownikami a konsumentami. Nabywają produkty po cenach i w ilościach hurtowych, a odsprzedają w mniejszych partiach z uwzględnieniem swojej marży.

Ceny detaliczne obejmują nie tylko zysk sprzedawcy, ale także liczne koszty, jakie musi on ponieść. Mowa przede wszystkim o wydatkach na marketing, najem przestrzeni magazynowej czy wynagrodzenia pracowników. Wielu tych opłat można uniknąć, decydując się na prowadzenie sklepu internetowego zamiast stacjonarnego. Jeszcze bardziej opłacalna okaże się działalność w modelu logistycznym, pozwalającym uniknąć magazynowania produktów – takim jak choćby dropshipping.

Handel detaliczny cechuje się znacznie wyższym poziomem konkurencji niż sprzedaż hurtowa. Sklepom trudno utrzymać klientów przez dłuższy czas, toteż sięgają one po zaawansowane i kosztowne narzędzia marketingowe. Na znaczeniu zyskują również takie aspekty jak ekspozycja produktów, lokalizacja sklepu czy jakość obsługi. Sprzedawcy detaliczni robią wszystko, by kupujący regularnie do nich wracali. Z oczywistych względów większe znaczenie mają dla nich parametry towaru niż jego ilość.

Kluczowe różnice pomiędzy sprzedażą hurtową i detaliczną


Aby pomóc Ci dobrze zrozumieć najważniejsze różnice pomiędzy sprzedażą hurtową a detaliczną, zebraliśmy ich najważniejsze cechy w formie przejrzystego zestawienia:

  • Sprzedaż hurtowa dotyczy handlu dużymi ilościami towaru po niskich cenach, a sprzedaż detaliczna odnosi się do handlu mniejszymi ilościami towaru po wyższych cenach.
  • Sprzedaż hurtowa odbywa się na linii producent – hurtownia, a sprzedaż detaliczna na linii hurtownia – klient końcowy.
  • Celem sprzedaży hurtowej jest dalsza odsprzedaż towaru, a celem sprzedaży detalicznej jego konsumpcja.
  • W sprzedaży hurtowej marketing i doświadczenia klienta nie mają większego znaczenia, a w sprzedaży detalicznej są aspektem kluczowym dla powodzenia biznesu.
  • Sprzedawcy hurtowi działają zazwyczaj na dużo większą skalę niż sprzedawcy detaliczni.
  • Do rozpoczęcia sprzedaży hurtowej wymagany jest zdecydowanie większy kapitał niż w przypadku sprzedaży detalicznej.
  • W sprzedaży hurtowej większe znaczenie ma ilość towaru, a w sprzedaży detalicznej jego jakość.

Sprzedaż hurtowa i detaliczna – jak zacząć?


Wejście na rynek e-commerce jest w dzisiejszych czasach stosunkowo łatwe. Zarówno otwarcie hurtowni internetowej, jak i założenie własnego sklepu online nikomu nie powinno obecnie sprawić większych problemów. Wszystko dzięki platformom abonamentowym, które oferują dostęp do zaawansowanych funkcji sprzedażowych. Narzędzia tego typu cechują się nie tylko kompleksowym charakterem, ale także bardzo łatwą obsługą, z którą poradzą sobie nawet osoby niemające doświadczenia w programowaniu.

Mimo wszystko dla początkującego przedsiębiorcy zdecydowanie łatwiejsze okaże się rozpoczęcie sprzedaży detalicznej. Hurt wymaga bowiem znacznie większych nakładów finansowych, a tym samym konieczności poniesienia sporego ryzyka inwestycyjnego. Działalność polegającą na handlu detalicznym można natomiast otworzyć niemal bez kapitału. Duża w tym zasługa takich rozwiązań jak dropshipping czy fulfillment.

Jeśli dopiero wchodzisz na rynek e-commerce, ale nie chcesz pozbawiać się możliwości prowadzenia sprzedaży hurtowej, sięgnij po funkcjonalny moduł B2B dla sklepu internetowego. W ten sposób możesz zacząć swoją przygodę z handlem detalicznym i w każdej chwili połączyć go z działalnością hurtową. Takie rozwiązanie znajdziesz choćby w inteligentnym oprogramowaniu Sky-Shop.

👉 Sprawdź najlepsze hurtownie dropshipping zintegrowane ze Sky-Shop!

Podsumowanie

Znając najważniejsze różnice pomiędzy sprzedażą hurtową i detaliczną, możesz zdecydować, który rodzaj handlu lepiej sprawdzi się w Twojej aktualnej sytuacji biznesowej. Jeśli stawiasz dopiero pierwsze kroki w e-commerce, zacznij od handlu detalicznego. Wraz z rozwojem doświadczenia i możliwości finansowych, z łatwością przejdziesz na hurt.