Chatboty e-commerce – wszystko co trzeba wiedzieć!

0
437
chatbot ecommerce

Wsparcie sprzedaży, jakie gwarantują autorespondery, chatboty i inne rozwiązania AI, jest doceniane przez wiele osób zajmujących się biznesem e-commerce. Zastanawiasz się nad wprowadzeniem chatbota w swoim sklepie internetowym? Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się więcej na jego temat.

Co to jest chatbot?


Chatbot to wirtualny robot do prowadzenia rozmów na czacie. Wykorzystujący sztuczną inteligencję program, zastępuje żywego konsultanta (np. pracownika działu obsługi klienta czy help desk) w sytuacjach, w których jego zaangażowanie nie jest konieczne. Rozwiązanie sprawdza się wszędzie, gdzie zachodzi konieczność interakcji z użytkownikiem, którą da się przynajmniej częściowo zautomatyzować.

Chatboty działają przeważnie wewnątrz live chatów na stronach www oraz w powszechnie używanych komunikatorach takich jak Messenger czy WhatsUp. Chatboty w Polsce można spotkać na przykład w witrynach różnego typu organizacji rządowych, terytorialnych, edukacyjnych i charytatywnych; e-wizytówkach firm usługowych, czy też sklepach internetowych o dużym wolumenie produktów (np. Zalando, Avon, Sephora).

Jak działają chatboty?


Chatboty to programy AI (sztucznej inteligencji), które odczytują wiadomości przychodzące na czatach, a następnie dobierają najwłaściwsze na nie odpowiedzi. Umożliwiają im to nieustannie rozwijane przez developerów takich botów algorytmy, czyli szablony reakcji.
Znajdują się wśród nich m.in. gotowe formuły, przekierowania do różnych miejsc na stronie (np. FAQ czy form zapłaty w e-sklepie) oraz wezwania do akcji (np. zakupów).

Popularne chatboty e-commerce są częściowo lub w pełni konfigurowalne – można edytować używane przez nie zwroty, schematy rozmów, linki oraz elementy związane z wyglądem interfejsu. Właściciele sklepów internetowych mają do dyspozycji mniej i bardziej zaawansowane boty, spośród których mogą wybrać takie, które najbardziej odpowiadają ich potrzebom czy możliwościom finansowym.

Chatboty e-commerce


Chatboty e-commerce, z których korzystają przedsiębiorcy z branży potrafią między innymi:

  • witać użytkowników na czacie;
  • odpowiadać na proste pytania (np. o produkty, warunki dostaw itp.);
  • proponować rozwiązania popularnych problemów;
  • rekomendować produkty i edukować na ich temat;
  • informować o zniżkach, promocjach i wyprzedażach;
  • przyjmować zamówienia i dokonywać w nich zmian;
  • przypominać o porzuconych koszykach i odłożonych na później zakupach;
  • przyjmować zwroty i reklamacje oraz inne informacje i dokumenty;
  • pozyskiwać opinie klientów o sklepie i produktach;
  • zbierać feedback oraz inne dane dotyczące rynku i dokonywać ich analiz;
  • przekierowywać do bezpośredniego kontaktu z obsługą sklepu (np. telefonicznego);
  • żegnać, pozdrawiać, a nawet zabawiać użytkowników.

Programy instaluje się samodzielnie zgodnie z instrukcjami dostawców lub wdraża wraz z dedykowanym zespołem programistów.

Chatboty – korzyści w sklepie internetowym


Boty stanowią wielopłaszczyznowe wsparcie sprzedaży internetowej. Poniżej przedstawiamy Ci najważniejsze zalety, jakie mają chatboty. Korzyści z ich użytkowania dla e-commerce to między innymi:

Nieustanna dostępność

Chatboty, w przeciwieństwie do żywych konsultantów, pracują całodobowo. Obsługują klientów nawet w dni świąteczne czy w nocy. Dzięki chatbotom, Twój sklep internetowy może być otwarty 24h na dobę nawet dla klientów, którzy potrzebują wsparcia w dokonywaniu zakupów.

Poprawa wizerunku

Odpowiadające na wiadomości użytkowników chatboty e-commerce poprawiają wizerunek sklepu internetowego. Przy ich wykorzystaniu problem długiego oczekiwania na odpowiedź sklepu znika bezpowrotnie. Dzięki autoresponderom, firmy są np. oznaczane na Facebooku jako szybko udzielające odpowiedzi.

Redukcja kosztów

Właściciele sklepów internetowych, w których można spotkać chatboty, decydują się na rozwiązania AI głównie w celu redukcji kosztów. Chatboty e-commerce zastępują żywych pracowników, a abonament za ich użytkowanie potrafi być kilku- czy kilkunastokrotnie niższy od miesięcznych kosztów utrzymania pracowników obsługi klienta.

Oszczędność czasu

Dzięki chatbotom, część personelu odpowiedzialna za prowadzenie w dużej mierze schematycznych rozmów z klientami, może zająć się innymi, ważniejszymi sprawami. Automatyzacja komunikacji z odbiorcami pozwala na znalezienie czasu i zasobów ludzkich do realizacji pozostałych istotnych projektów.

Zwiększenie sprzedaży

Chatboty e-commerce mogą także zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Dobrze wykorzystane, pozwalają bowiem na:

  • zachęcanie do zakupów tych klientów, którzy podejmują próbę kontaktu z obsługą sklepu w innych celach;
  • zwiększanie wartości zamówień poprzez rekomendacje komplementarnych produktów czy towarów promocyjnych;
  • odzyskiwanie porzuconych koszyków dzięki przypomnieniom o zakupach w konwersacji czy przy pomocy powiadomień push.

Chatboty można wykorzystać na tysiące sposobów, które mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży i zysków ze sklepu online.

Więcej konwersji

Jak wynika z analizy Chatbots Magazine, chatboty e-commerce zwiększają konwersję w sklepie internetowym o 10-15% procent. To wystarczający powód ku temu, by wprowadzić inteligentny autoresponder w sklepie internetowym.

Jaki sklep internetowy powinien mieć chatbot?


Czy inwestycja w bota do obsługi czatu na stronie jest opłacalna? Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Z pewnością warto na niego postawić, gdy prowadzi się sklep internetowy, którego klienci chętnie i często korzystają z możliwości bezpośredniej obsługi poprzez chat czy messenger.

Niezależnie od tego, czy obsługą klientów na czacie i Facebooku Twojego sklepu internetowego zajmujesz się samodzielnie, czy też zatrudniasz pracowników do tego celu, inwestycja w chatbot powinna Ci się opłacić. Nie musisz jej rozważać jedynie, jeśli nie posiadasz czatu w sklepie internetowym i rzadko otrzymujesz wiadomości od klientów na Facebooku czy w innych kanałach sprzedaży.

Podsumowanie

Chatboty to programy, które wykorzystują sztuczną inteligencję i schematy odpowiedzi do prowadzenia łudząco podobnych do interakcji z żywym człowiekiem rozmów poprzez czat na stronie internetowej czy komunikator online. Chatboty e-commerce działają w pełni automatycznie i przez całą dobę, dzięki czemu poprawiają wizerunek sklepu i pozwalają na redukcję kosztów pracowniczych.

Boty tego typu automatyzują procesy związane z obsługą klienta, oszczędzając czas na nią potrzebny, a tym samym – umożliwiając swobodną realizację innych celów biznesowych. Najważniejsze jest jednak to, że pozwalają zwiększyć sprzedaż i konwersję w sklepie internetowym. Jeśli więc zajmujesz się sprzedażą przez Internet, koniecznie rozważ ich wprowadzenie!

Poznaj więcej metod nowoczesnego marketingu! Praktyczne informacje znajdziesz na blogu:https://www.growthhacking.pl/