Dropshipping – jak zacząć?

0
493
dropshipping jak zacząć

Znaczenie dropshippingu w e-commerce cały czas rośnie. Nic dziwnego – ten model logistyczny umożliwia prowadzenie sprzedaży online bez posiadania towarów oraz magazynu do ich składowania.

Pozwala wejść na rynek z niewielkim wkładem własnym i zdecydowanie ułatwia otwarcie sklepu internetowego. Jeśli planujesz założyć własny biznes, koniecznie zainteresuj się więc dropshippingiem. W tym artykule podpowiemy Ci, jak zacząć!

Jak zacząć dropshipping?

Aby zacząć swoją przygodę z dropshippingiem, musisz najpierw dowiedzieć się, jak dokładnie działa ten model. Jeśli z niego skorzystasz, Twoja sprzedaż będzie opierała się na ścisłej współpracy ze specjalnymi hurtowniami. To one zaoferują Ci swoje towary, a także wyręczą Cię w ich pakowaniu i wysyłce. Czym więc musisz zajmować się osobiście?

Po Twojej stronie pozostają czysto biznesowe aspekty prowadzenia sprzedaży w sieci, a więc przede wszystkim pozyskiwanie klientów i utrzymywanie z nimi kontaktu. Pamiętaj, że sklep należy wyłącznie do Ciebie, więc bierzesz na siebie pełną odpowiedzialność za jego rozwój i wyniki finansowe. Hurtownie dropshippingowe są jedynie Twoimi kontrahentami, a ich zadanie polega na odciążeniu Cię z czasochłonnych i – z biznesowego punktu widzenia – zupełnie zbędnych obowiązków.

Zaoszczędzony w ten sposób czas możesz przeznaczać na prowadzenie zaawansowanych działań marketingowych czy planowanie strategii swojej marki. Z powodzeniem połączysz również sprzedaż w dropshippingu z innymi aktywnościami, takimi jak praca na etacie lub studia w trybie stacjonarnym. Nie bez powodu model ten cieszy się ogromną popularnością wśród młodych i ambitnych osób.

Jak więc działa dropshipping? Cały proces obsługi sprzedaży sprowadza się do kilku niezwykle prostych kroków. W pierwszej kolejności klient przegląda Twoją ofertę i wybiera z niej interesujący go produkt. Zamówienie przekazywane jest do współpracującej z Tobą hurtowni, która zajmuje się jego pakowaniem i wysyłką. Ty musisz jedynie opłacić zakup, zachowując marżę dla siebie, i dostarczyć klientowi paragon lub fakturę. Prawda, że proste?

👉 Dowiedz się, czym dokładnie jest dropshipping.

Dropshipping – od czego zacząć?

Choć zarówno otwarcie sklepu w dropshippingu, jak i jego prowadzenie są wyjątkowo łatwe, cała procedura wymaga udzielenia sobie odpowiedzi na kilka ważnych pytań. Do najistotniejszych kwestii należą:

  • rejestracja działalności gospodarczej
  • i wybór asortymentu.

Zajmijmy się najpierw założeniem własnej działalności gospodarczej. Nie jest ono bowiem niezbędne, aby prowadzić sprzedaż w dropshippingu. Zdecydowanie jednak ułatwia Twojej marce funkcjonowanie na rynku. Rejestrując firmę, unikasz bowiem limitu przychodów wynoszącego 50% minimalnego wynagrodzenia krajowego brutto. W 2022 roku umożliwiasz więc sobie zarobki przekraczające 1505 zł miesięcznie. Poza tym zakładając działalność, otwierasz się na większe możliwości w zakresie współpracy z hurtowniami dropshippingowymi. Wiele z nich nie podpisuje w ogóle umów z osobami fizycznymi, oferując swoje usługi wyłącznie zarejestrowanym firmom.

Czy warto zatem założyć działalność, aby prowadzić sprzedaż w dropshippingu? Wszystko zależy od Twoich celów biznesowych. Jeśli chcesz jedynie dorobić do kieszonkowego na studiach, nie opłaca Ci się zajmować biurokracją i opłacać składek ZUS. Jeżeli jednak poważnie myślisz o stopniowym rozwijaniu swojej marki, rejestracja firmy wydaje się jedyną sensowną decyzją.

Drugi aspekt, nad którym należy zastanowić się przed rozpoczęciem sprzedaży w dropshippingu, to wybór odpowiedniego asortymentu. Oferowany klientom towar jest kluczowy dla Twoich wyników biznesowych, niezależnie od przyjętego modelu logistycznego. W przypadku dropshippingu ma jednak znaczenie szczególne. Dlaczego?

Twój asortyment musi nie tylko zyskać zainteresowanie klientów i dać Ci przewagę nad konkurencją. Powinien też sprawiać jak najmniejsze problemy w przypadku zwrotów. Warto bowiem pamiętać, że ich obsługą zajmujesz się samodzielnie – zdecydowana większość hurtowni nie świadczy tego rodzaju usług. Nie mając zaplecza w postaci magazynu, narażasz się więc na sytuację, w której musisz składować odsyłane przez klientów produkty na przykład we własnym mieszkaniu.

Z tego względu, prowadząc sprzedaż w dropshippingu, należy unikać towarów podlegających częstym zwrotom. Chodzi przede wszystkim o odzież czy obuwie, odsyłane zazwyczaj z powodu niedopasowania rozmiaru. Warto również zrezygnować z oferowania produktów o sporych gabarytach, ponieważ w ich przypadku nawet jeden zwrot sprawi Ci duże (nomen omen) problemy.

Dropshipping krok po kroku

Kiedy podejmiesz już decyzje dotyczące rejestracji działalności gospodarczej oraz wyboru asortymentu, możesz zacząć sprzedawać w dropshippingu. Jak się za to zabrać?

1. Załóż sklep internetowy

Pierwszym krokiem powinno być oczywiście otwarcie sklepu internetowego. Najlepiej zrobisz, decydując się na wykorzystanie platformy SaaS oferującej liczne integracje z hurtowniami dropshippingowymi. Zdecydowanie ułatwi Ci to późniejszą konfigurację sklepu oraz bieżące prowadzenie sprzedaży.

Samo założenie sklepu sprowadza się do wykorzystania prostego kreatora i wyboru interesujących Cię integracji – na przykład z bramkami płatności, firmami kurierskimi czy dodatkowymi kanałami sprzedaży. W cenie abonamentu otrzymujesz kompleksowy i funkcjonalny system do zarządzania sprzedażą, a także pełne wsparcie techniczne.

👉 Sprawdź, jak założyć sklep internetowy. 

2. Ustal warunki współpracy z hurtowniami

Posiadając już sklep na wybranej platformie abonamentowej, możesz przejść do wyboru dostawców, z którymi chcesz współpracować. Dobre oprogramowanie będzie zintegrowane z setkami hurtowni oferującymi rozliczne towary na różnych zasadach.

Rozglądaj się za jak najniższymi cenami oraz warunkami dopuszczającymi początkujących sprzedawców. Zwróć także uwagę na zakres asortymentu, dostępność danych produktowych i jakość samej komunikacji. Pamiętaj, że Twój ostateczny sukces zależy przede wszystkim od sumienności i rzetelności wybranych dostawców!

👉 Dowiedz się, na co zwracać uwagę podczas współpracy z hurtowniami dropshippingowymi.

3. Wprowadź dane produktowe do sklepu

Dropshipping to bardzo wygodny model prowadzenia sprzedaży internetowej. Jedną z funkcji, które tego dowodzą, są gotowe integracje oprogramowania SaaS z hurtowniami. Dzięki temu wszystkie dane produktowe możesz pobrać automatycznie.

Nie musisz wprowadzać ręcznie opisów i zdjęć swoich artykułów, co pozwala Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu i nerwów. Co więcej, zsynchronizowane dane będą aktualizowały się na bieżąco, więc Twoi klienci zawsze zobaczą najświeższe ceny produktów oraz ich stany magazynowe.

4. Prowadź działania marketingowe

Na tym etapie Twój sklep jest już gotowy, aby sprzedawać. Musisz jedynie zadbać o ciągły przypływ klientów. Możesz to osiągnąć, korzystając z licznych funkcji marketingowych wybranej przez siebie platformy abonamentowej. Zwróć szczególną uwagę na działania SEO (pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach), PPC (płatne kampanie reklamowe) oraz te z zakresu content marketingu oraz mediów społecznościowych.

Bardzo istotnym aspektem prowadzenia sklepu w dropshippingu jest także wykorzystanie dodatkowych kanałów sprzedaży, takich jak rozmaite platformy aukcyjne czy porównywarki cen. Integrację z większością najpopularniejszych marketplace’ów zapewni Ci Twoja platforma SaaS.

5. Sprzedawaj i rozliczaj się z Urzędem Skarbowym

Wiesz już, jak wygląda proces składania i obsługi zamówień w dropshippingu. Zauważ, że model ten pozwala Ci uniknąć ryzyka inwestycyjnego, ponieważ płacisz jedynie za produkty, które zostały już sprzedane.

Niezależnie od tego, czy sklep prowadzisz w ramach zarejestrowanej firmy, czy działalności nieewidencjonowanej, od swoich dochodów musisz odprowadzać podatek. O jego stawce zdecyduje wybrana przez Ciebie forma opodatkowania, a o wysokości – wartość marży nałożonej na sprzedane towary.

👉 Zapoznaj się z listą najlepszych hurtownii dropshipping.

Jak zacząć dropshipping? Podsumowanie

Rozpoczęcie działalności polegającej na sprzedaży w dropshippingu to bardzo prosty proces, z którym powinien poradzić sobie dosłownie każdy. Kluczowe znaczenie będzie miał w tym przypadku wybór funkcjonalnej platformy abonamentowej do zarządzania sklepem.

Twojej uwadze polecamy oprogramowanie Sky-Shop, oferujące integracje z ponad dwustoma hurtowniami dropshippingowymi!