Czy dropshipping się opłaca?

0
438
czy dropshipping się opłaca

Dropshipping to model logistyczny, na który decydują się liczni sprzedawcy internetowi wchodzący na rynek. Minimalizuje on bowiem ponoszone przez przedsiębiorcę koszty, ułatwia otwarcie sklepu, a także jego bieżące prowadzenie.

Krytycy zarzucają mu jednak ograniczanie potencjału e-comemerce’u, co ich zdaniem przekłada się na niższe zyski. Czy takie zarzuty rzeczywiście są podstawne? W tym artykule zastanowimy się nad tym, czy dropshipping się opłaca!

Jak działa dropshipping?

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie o opłacalność dropshippingu, warto najpierw dokładnie zrozumieć, jak działa ten model prowadzenia sklepu internetowego. Opiera się on mianowicie na współpracy ze specjalnymi hurtowniami, które wyręczają sprzedawcę w magazynowaniu, pakowaniu i wysyłce produktów. Dzięki temu właściciel e-commerce’u oszczędza mnóstwo czasu i pieniędzy. Te z kolei pozwalają mu skupić się na rozwoju marki bądź łączeniu działalności z pracą na etacie.

Już sama ta definicja wystarczy, aby zauważyć opłacalność dropshippingu. Sprzedawca nie musi przecież ponosić kosztów najmu magazynu, opłacać jego pracowników, a także ponosić zbędnego ryzyka inwestycyjnego. Swoich produktów nie nabywa on bowiem z góry, ale dopiero w momencie, gdy znajdzie na nie kupca. To wszystko redukuje zarówno koszty początkowe, jak i bieżące opłaty, i ułatwia wejście marki na rynek.

Sprzedaż w dropshippingu bazuje jednak na towarach konkretnych hurtowni, z których usług korzystają także inni początkujący przedsiębiorcy. Skutkuje to dość wysokim poziomem konkurencji oraz trudnością wybicia się na rynku. Łatwo zauważyć, że dostosowywanie się do asortymentów dostawców i dyktowanych przez nich warunków współpracy może znacząco ograniczyć zyski płynące z działalności e-commerce. Kwestia opłacalności dropshippingu przestaje zatem być taka oczywista.

👉 Przeczytaj także: Dropshipping – jak zacząć?

Czy dropshipping się opłaca?

Model logistyczny, jaki wybierzesz dla swojego sklepu internetowego, nie zdecyduje o jego sukcesie lub porażce. Wszystko zależy bowiem od decyzji, które będziesz podejmować na bieżąco. Niemniej, warto zauważyć, że dropshipping może mieć znaczący wpływ na wysokość Twoich zysków, zwłaszcza na początkowym etapie działalności. Wszystko za sprawą redukcji kosztów, przejawiającej się poprzez:

  • brak konieczności inwestowania dużych kwot w zakup towarów,
  • rezygnację z przestrzeni magazynowej,
  • redukcję wydatków na licencje programów magazynowych i ich obsługę,
  • zmniejszenie zespołu odpowiedzialnego za obsługę sklepu internetowego.

Oszczędności wynikające z wymienionych wyżej aspektów wydają się o tyle istotne, że w początkowym okresie funkcjonowania sklep internetowy może nie przynosić spektakularnych zysków. To z kolei bywa problematyczne z uwagi na konieczność ponoszenia stałych opłat.

Od czego zależy opłacalność dropshippingu?

Łatwość wejścia na rynek i niskie koszty początkowe to niewątpliwe zalety dropshippingu, pozytywnie wpływające na jego opłacalność. Należy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że taką przewagę można łatwo stracić. Ostateczne wyniki sprzedaży zależeć będą przecież od wielu różnych czynników, wśród których największe znaczenie mają:

  • Wybór asortymentu – to od oferowanych przez Ciebie produktów będzie w dużej mierze zależała popularność Twojego sklepu internetowego. Warto zdecydować się na towary cechujące się sporym popytem przy jak najmniejszej konkurencji na rynku. Przed rozpoczęciem sprzedaży musisz także odpowiedzieć sobie na pytanie, czy oferować wiele różnych towarów z niską marżą, czy mniejszy asortyment z marżą wysoką.
  • Unikalność oferty – jak już wiesz, dropshipping wiąże się z dość dużą konkurencją. Oferując te same produkty co inni sprzedawcy, musisz dołożyć wszelkich starań, aby Twój sklep wyróżniał się na ich tle. Możesz osiągnąć to między innymi dzięki unikalnym treściom odpowiadającym na pytania klientów, oryginalnym opisom i zdjęciom, a także dodatkowym towarom spoza ofert hurtowni dropshippingowych.
  • Działania marketingowe – choć może wydawać się to oczywiste, sprzedaż w sieci musi być napędzana przez odpowiednio dobrane działania reklamowe. Do podstawowych rozwiązań należą kampanie SEO (pozycjonowanie w wyszukiwarce), PPC (płatne reklamy w Google) i w mediach społecznościowych (np. na Facebooku czy Instagramie).

Odpowiednie podejście do powyższych kwestii z pewnością zwiększy Twoje szanse na wysokie zyski ze sprzedaży w dropshippingu.

Co zrobić, żeby dropshipping się opłacał?

Bazując na wymienionych wyżej aspektach prowadzenia działalności e-commerce, dość łatwo można stworzyć listę działań, które pomogą Ci zwiększyć opłacalność dropshippingu. Aby Twoi klienci nie mieli wrażenia, że oferujesz dokładnie to samo co konkurencja, skup się na następujących kwestiach:

  • Unikalne opisy produktów – za wszelką cenę unikaj kopiowania treści ze strony hurtowni czy producenta, nie wspominając już o konkurencyjnych sklepach. Nie dość, że wtopisz się w ten sposób w tłum anonimowych sprzedawców, to stracisz również szansę na wysokie pozycje w wyszukiwarce. Oryginalne, autorskie opisy produktów wydają się więc elementem kluczowym zarówno z perspektywy Twoich klientów, jak i pozycjonowania sklepu w Google.
  • Oryginalne zdjęcia produktów – podobne wymagania dotyczą grafik, które dają Ci przecież niepowtarzalną szansę na atrakcyjne zaprezentowanie towarów i wyeksponowanie ich zalet. Dodatkowych klientów możesz zyskać także dzięki temu, że unikalne zdjęcia pojawią się wysoko wśród wyników wyszukiwania w Google Grafika.
  • Ułatwione wyszukiwanie – aby zapewnić sobie jak najlepsze wyniki finansowe, postaraj się maksymalnie skrócić i ułatwić ścieżkę transakcyjną potencjalnego klienta. Dopracuj więc drzewo kategorii w swoim sklepie i udostępnij użytkownikom intuicyjną wyszukiwarkę z podpowiedziami.

👉 Przeczytaj również o zarobkach w dropshippingu.

Dropshipping – czy się opłaca?

Jak widzisz, sprzedaż w dropshippingu wiąże się z licznymi zaletami, które minimalizują ponoszone przez przedsiębiorcę koszty, a tym samym zwiększają opłacalność biznesu. Aby zagwarantować sobie jak najlepsze wyniki finansowe, trzeba jednak podejmować odpowiednie działania mające na celu zdobycie przewagi nad konkurencją.

W założeniu i bieżącej obsłudze sklepu w dropshippingu pomoże Ci intuicyjna platforma e-commerce Sky-Shop!